czwartek, 11 sierpnia 2011

Konfitura brzoskwiniowa

z wanilią - specjalnie dla Oli :)

Czyżby to jesień nadchodziła?
Tak wcześnie?
Drzewa szumią w parku...
Pierwsze pożółkłe liście opadają na ziemię...

Niemożliwe, żeby to już miał być koniec lata! :)
Ja się nie zgadzam!

A na znak prostestu zajadam się słodkowinnymi polskimi brzoskwiniami :)
Ł. przywiózł mi dwie wielkie siaty z Nowego Sącza.
/Podobno ma już na tamtejszym placu targowym na starym mieście swoją ulubioną panią sprzedawczynię... Muszę to kiedyś sprawdzić ;)/

Część owoców od razu nastawiłam na konfiturę.
Dodałam do nich laski wanilii.
Cudowny zapach unosi się teraz po domu.

Robienie dżemów, konfitur, marmolad zawsze wprawia mnie w dobry nastrój.
Przypomina mi dzieciństwo i objadanie dziadkowych drzewek - poczynając od czereśni, przez papierówki i wiśnie, na gruszach kończąc.
Przypomina żmudne, ale radosne obieranie hałd różnych owoców, krojenie, pestkowanie.
Stosy cukru wsypywane do gotujących się na wolnym ogniu owoców.
Drewniane łyżki, które od mieszania zmieniały swój kolor.
A potem przelewanie do słoików, zakręcanie, odwracanie do góry dnem czy zapiekanie w piecu.

Bo robienie przetworów to czynność magiczna.
Słodka.
Pachnąca.



Konfitura brzoskwiniowa z wanilią

Każdy ma z pewnością swój własny sposób robienia konfitur.
Ale każdy jest z reguły podobny.
Owoce, cukier i smażenie aż do skarmelizowania.
Ja jednak wolę, gdy konfitury są mniej słodkie z lekkim syropem, cieknącym z kromki chleba z masłem, przez palce na talerz.
Dlatego każdy musi smażyć konfiturę wedle swojego upodobania.
Cukier dodaje się do owoców w stosunku 1:2.
Ja dodaję 1:4.

Składniki:
1 kg brzoskwiń (obrane ze skórki, pestki usunięte, pokrojone z grubsza)
0,25 - 0,5 kg cukru
1 laska wanilii (przekrojona wzdłuż)
sok z 1/2 - 1 cytryny
Sposób przygotowania:
Owoce wrzucamy do rynienki lub garnka z podójnym dnem, podlewamy odrobiną wody, żeby nie przywarły. Gdy się zagotują dodajemy cukier, wanilię i sok z cytryny. Ponownie doprowadzamy do wrzenia i zmniejszamy ogień. Smażymy przez min. 1 h, aż owoce staną się ciemno pomarańczowe i prawie skarmelizowane.
Należy pamiętać o częstym mieszaniu smażących się owoców, aby nie przywarły do dna!
  
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz!

Czytaj również...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...